marți

Cele patruzeci de legi ale iubirii - Elif Shafak



Titlu: Cele patruzeci de legi ale iubirii
Autor: Elif Shafak
Editura: Polirom, 2011
Traducere: Ada Tănasă
Nr. pagini: 420
Preț: 24, 25 Ron (promoție pe libris.ro)


,,Cele patruzeci de legi ale iubirii” este un roman clasic care lasă literaturii universale un mesaj puternic de iubire eliberatoare. Căci singura cale de-a ne apropia cu totul de divinitate este aceea de-a ne lărgi inima astfel încât să cuprindă întreaga omenire și, mai ales, să aibă loc pentru Marea Iubire. ,,Cele patruzeci de legi ale iubirii” este un elogiu al iubirii în nenumăratele sale variante: iubirea aproapelui, iubire față de Dumnezeu, iubire dintre un bărbat și o femeie.


Romanul scriitoarei franceze de origine turcă Elif Shafak este o perfectă omogenizare a vechiului și noului. Dincolo de miracolul îmbinării, acest procedeu de ,,poveste în poveste”, am remarcat omogena contopire a fantasticului cu realismul într-o firească modelare a existenței noastre efemere. Cartea aceasta este o idealizare a iubirii, neîntinată, fără complicații filozofice, dar cu nenumărate tâlcuri strecurate cu subtilitate printre rândurile cărții. Autoarea nu cade în tangajul dulcegăriilor sau al basmologiei derutante, în ciuda stilului fantasy din povestea secundară (după părerea mea, pilonul de bază al romanului). ,,Cele patruzeci de legi ale iubirii” este o carte de care nu ai cum să nu te îndrăgostești.

Structura romanului este obișnuită, dar titlurile celor cinci părți ale romanului sunt extrem de inedite:

Pământ - Lucrurile care sunt solide, adânci și neclintite;
Apă - Lucrurile care sunt fluide, schimbătoare și imprevizibile;
Vânt - Lucrurile care se mișcă, evoluează și provoacă;
Foc - Lucrurile care vatămă, pustiesc și nimicesc;
Golul - Lucrurile care sunt prezente prin absență.

Cartea este structurată pe două axe principale: romanul scris de un autor convertit la islamism și viața de zi cu zi a femeii care îi citește romanul prin prisma meseriei de recenzor literar. Romanul o captivează pe femeia de 40 de ani, căsătorită și mamă a trei copii, așa că în cele din urmă începe să discute cu autorul pe e-mail. Previzibil, cei doi își declară iubirea unul pentru celălalt încă dinainte de a se întâlni. Aceasta este partea din roman care mi s-a părut facilă și extrem de previzibilă. Noroc de cea de-a doua poveste bazată de neobișnuita legătură spirituală dintre poetul persan Rumi și dervisul sufit Shams din Tabriz. Înțelept și instruit, clarvăzător și suffit, Shams este, după părerea mea, personalitatea controversată care aduce sare și piper acestei cărți. Am citit cartea cam pe nerăsuflate, captivată de poveste și de stilul boem al autoarei. Nu m-a dezamăgit. Este o poveste care îmbină anii 1200 cu prezentul, islamismul și creștinismul, sufismul cu fanatismul doctrinar și multe povești și povețe de viață.

,,Cele patruzeci de legi ale iubirii” este, în general, despre religie și spiritualitate, despre datorie și iubire. Este un roman care te va ține cu sufletul la gură cu cât citești mai mult. Îți stârnește curiozitatea, te pune pe jar, te face să vrei să afli continuarea poveștii cu fiecare pagină pe care o dai. Aș mai putea scrie despre cât de mult mi-a plăcut această carte, dar vă invit să o descoperiți și voi.


Vă invit să citiți cu atenție cele 40 de legi ale iubirii, ele sunt principalul motiv pentru care am ales această carte:

1. Felul în care îl vedem pe Dumnezeu oglindește limpede felul în care ne vedem pe noi înșine. Dacă El trezește în mintea noastră mai cu seama frică și vinovăție, înseamnă că înlăuntrul nostru mustesc prea multă frică și vinovăție. Dacă Îl vedem pe Dumnezeu plin de iubire și îndurare, așa suntem și noi.

2. Calea către Adevăr este o trudă a inimii, nu a cugetului. Fă-ți din inima cel dintâi sfetnic! Nu din cuget. Întâmpină, înfruntă și în cele din urmă biruiește-ți propriile frici cu inima. Cunoașterea de Sine te va călăuzi către cunoașterea lui Dumnezeu.

3. Fiecare cititor intelege scrierea sacra in chip diferit, dupa adancimea patrunderii sale. Sunt patru chipuri de patrundere. Primul e intelesul din afara, cu care se multumesc cei mau multi oameni. Apoi urmeaza intelesul dinlauntru. Al treilea este intelesul dinlauntrul launtrului. Iar al patrulea e atat de adanc, incat nu poate fi pus in cuvinte si de aceea e sortit sa ramana de nezugravit.

4. Poti sa-L cercetezi pe Dumnezeu in orice lucru si orice fiinta din lume, pentru ca Dumnezeu nu e inchis intr-o moschee, intr-o sinagoga sau intr-o biserica. Dar daca simti inca nevoia sa afli lamurit unde salasluieste, nu e decat un loc in care poti sa-L cauti: in inima unui iubitor adevarat.

5. Mintea si iubirea sunt facute din altfel de plamada. Mintea leaga oamenii cu noduri si nu se primejduieste intru nimic, pe cand iubirea dezleaga orice incurcaturi si se primejduieste intru totul. Mintea e mereu prevazatoare sit e povatuieste: “Fereste-te de prea multa inflacarare!”, pe cand iubirea spune: “O, fii fara grija! Arunca-te cu capul inainte. Mintea nu se sfarama usor, pe cand iubirea se poate lesne preface intr-un morman de daramaturi. Insa comorile sunt ascunse printre ruine. O inima franta ascunde comori.”

6. Cele mai multe necazuri de pe lume sunt pricinuite de greseli de limba sau simple neintelegeri. Nu lua niciodata vorbele de bune. Cand pasesti pe taramul iubirii, asa cum stim, limba devine invechita. Ceea ce nu poate fi spus prin cuvinte, poate fi priceput doar prin tacere.

7. Insingurarea si singuratatea sunt doua lucruri deosebite. Cand esti insingurat, e lesne sa te amagesti singur ca te afli pe calea cea dreapta. Singuratatea e mai buna pentru noi, inseamna sa fii singur fara sa te simti insingurat. Dar pana la urma cel mai bine e sa gasesti o fiinta omeneasca, o fiinta care va fi oglinda ta. Tine minte, numai in oglinda acestei fiinte te poti vedea cu-adevarat pe tine si existenta lui Dumnezeu inlauntrul tau.

8. Orice ti s-ar intampla in viata, oricat de ingrijoratoare ar putea parea lucrurile, nu pasi pe taramul deznadejdii. Chiar si atunci cand toate usile raman inchise, Dumnezeu va deschide o noua cale doar pentru tine. Fii recunoscator! E lesne sa fii recunoscator cand totul merge bine. Un sufit e recunoscator nu numai pentru ce i s-a dat, ci si pentru ce n-a primit.

9. Rabdarea nu inseamna sa induri smerit, ci sa ai vedere indeajuns de ascutita ca sa te increzi in dezlegarea din urma a unei intamplari. Ce inseamna rabdarea? Inseamna sa te uiti la ghimpe si sa vezi trandafirul, sa privesti noaptea si sa vezi revarsatul de ziua. Nerabdarea inseamna sa ai vederea atat de slaba, incat sa nu fii in stare sa zaresti dezlegarea. Cei ce-L iubesc pe Dumnezeu nu-si pierd niciodata rabdarea fiindca stiu ca e nevoie de timp pentru ca secera sa se preschimbe in luna plina.

10. Soare-rasare, soare-apune, miazazi ori miazanoapte, nu are nicio insemnatate. Oriincotro te-ai indrepta, ingrijeste-te doar sa prefaci fiecare calatorie intr-una launtrica. Daca vei calatori inlauntrul tau, vei putea colinda intreaga lume, cat e de intinsa si dincolo de ea.

11. Moasa stie ca atunci cand nu sunt dureri, calea copilului nu poate fi deschisa si mama nu poate da nastere. La fel, pentru ca un nou Eu sa se nasca, e nevoie de greutati.

Asa cum lutul trebuie sa treaca prin vapaie ca sa ajunga mai trainic, Iubirea nu poate fi desavarsita decat prin durere.

12. Cautarea Iubirii te schimba. Nu e niciun cautator printre cei ce pornesc in cautarea Iubirii care sa nu se coaca la minte pe drum. In clipa in care pornesti in cautarea Iubirii, incepi sa te schimbi pe dinauntru si pe dinafara.

13. Sunt mai multi indrumatori mincinosi si invatatori falsi pe lumea asta decat puzderia de stele din cerul pe care il vedem. Nu incurca oamenii care umbla numai dupa putere si care se iubesc numai pe ei cu adevaratii indrumatori. Un invatator spiritual adevarat nu iti atrage luare-aminte asupra lui sau ei si nu asteapta supunere deplina sau pretuire netarmuita din partea ta, ci te ajuta in shimb sa-ti cercetezi si sa-ti pretuiesti eul launtric. Adevaratii indrumatori sunt stravezii precum sticla, caci lasa lumina lui Dumnezeu sa treaca prin ei.

14. Incearca sa nu te impotrivesti prefacerilor care se abat asupra ta. Lasa in loc viata sa curga prin tine. Si nu te ingrijora ca traiul iti e intors pe dos. De unde stii ca fața cu care te-ai obisnuit e mai buna decat cea care o sa vina?

15. Dumnezeu e adancit in desavarsirea lucrarii tale, pe dinafara si pe dinauntru. E adancit in intregime in implinirea ta. Fiecare faptura omeneasca e o lucrare in desfasurare, care se apropie incet dar nestramutat, de desavarsire. Fiecare dintre noi suntem o lucrare meșteșugită ce deopotriva asteapta si se zbate sa fie desavarsita. Dumnezeu se ingrijeste de fiecare dintre noi in parte, fiindca omenirea e un meșteșug migălos de scriere frumoasa si iscusita, in care orice punct e la fel de insemnat pentru intreg.

16. E lesne sa iubesti un Dumnezeu desavarsit, fara pata si fara greseala cum este El. Ce e mult mai anevoios este sa-ti iubesti semenii cu metehnele si cusururile lor. Nu exista intelepciune fara iubire. Pana nu invatam sa iubim zidirea lui Dumnezeu, nu putem nici sa-L iubim, nici sa-L cunoastem cu adevarat.

17. Adevarata murdarie e cea launtrica. Cealalta se spala. Un singur soi de murdarie nu poate fi curatat cu apa limpede, iar aceea e urma urii si a patimii care-ti intineaza sufletul. Poti sa-ti cureti trupul prin infranare si postit, dar numai iubirea iti va curata inima.

18. Lumea intreaga e cuprinsa intr-o singura fiinta omeneasca – tu. Tot ce vezi in jur, pana si lucrurile care nu-ti plac, pana si oamenii pe care ii dispretuiesti ori ii urasti, se afla inlauntrul tau in felurite masuri. Prin urmare nici pe Șeitan nu-l cauta in afara ta. Diavolul nu este o putere neobisnuita ce loveste din afara. E o voce obisnuita dinauntru. Daca ajungi sa te cunosti pe deplin, infruntand cinstit si hotarat atat fața ta intunecata, cat si fața ta luminoasa, vei ajunge la cel mai inalt chip de stiinta. Cand cineva se cunoaste pe el sau pe ea, el sau ea il cunoaste pe Dumnezeu.

19. Daca vrei sa schimbi modul in care se poarta ceilalti cu tine, ar trebui sa schimbi intai modul in care te porti tu cu tine. Pana cand nu inveti sa te iubesti, pe deplin si cu-adevarat, nu ai cum sa fii iubit. Odata ce izbutesti lucrul acesta, fii insa recunoscator pentru orice ghimpe pe care ceilalti ti l-au aruncat in cale. E un semn ca vei fi curand potopit de o ploaie de trandafiri.

20. Nu te ingriji incotro te va purta drumul. Ia aminte la pasul dintai. Asta e partea cea mai grea si de ea esti raspunzator. Odata ce faci pasul dintai, lasa totul sa-si urmeze cursul firesc si restul o sa vina de la sine. Nu te lasa dus de curgere. Fii tu insuti curgere.

21. Toti am fost ziditi dupa asemanarea Lui, si totusi fiecare dintre noi a fost zidit deosebit si fara pereche. Nu sunt doi oameni asemenea. Nu sunt doua inimi care sa bata la fel. Daca Dumnezeu ar fi vrut ca toti oamenii sa fie asemenea, iar fi facut astfel. Prin urmare, a nu tine seama de deosebiri si a le vari altora in cap gandurile tale cu de-a sila e tot una cu a nu tine seama de randuiala sfânta a lui Dumnezeu.

22. Cand un iubitor adevarat de Dumnezeu intra intr-o carciuma, carciuma devine odaia sa de rugaciune, dar cand un bautor de vin intra in aceeasi odaie, aceasta devine carciuma lui. In tot ce facem, inimile noastre au insemnatate, nu infatisarea noastra. Sufitii nu-i judeca pe ceialalti oameni dupa cum arata sau dupa cine sunt. Cand se uita la cineva, un sufit isi tine amandoi ochii inchisi si deschide un al treilea ochi – ochiul care vede taramul launtric.

23. Viata e un imprumut trecator; iar lumea asta nu e decat o copie grosolana a lumii Adevarate. Numai copii nostrii ar lua o jucarie drept lucru adevarat. Si totusi fiintele omenesti fie se indragostesc de jucarie, fie o strica fara nici o cuviinta si o azvarla cat colo. In viata asta, fereste-te sa te inclini in vreo parte, caci iti vei zdruncina echilibrul launtric.

Sufitii nu se inclina in nici o parte. Un sufit ramane intodeauna linistit si cumpatat.

24. Faptura omeneasca are un loc nepereche in zidirea lui Dumnezeu. “Si am suflat in el Duhul Meu”, spune Dumnezeu. Fiecare dintre noi, fara deosebire, e harazit sa fie trimisul lui Dumnezeu pe pamant. Intreaba-te singur: cat de des te porti ca un trimis, daca o faci vreodata? Tine minte, cade in sarcina fiecaruia dintre noi sa descoperim duhul sfant dinlauntru nostru si sa traim dupa indrumarea lui.

25. Iadul e in acum si aici. La fel si raiul. Inceteaza sa-ti mai faci griji din pricina iadului si sa mai visezi la rai, caci sunt amandoua cuprinse chiar inlauntrul clipei de-acum. De fiecare data cand ne indragostim, ne inaltam la rai. De fiecare data cand uram, pizmuim sau ne infruntam cu cineva, ne rostogolim drept in flacarile iadului.

26. Lumea e o singura fiinta. Toti si toate sunt legate intre ele printr-un paienjenis de povesti. Fie ca ne dam seama ori nu, suntem prinsi cu totii intr-o discutie tacuta. Nu face rau. Arată-te milostiv. Si nu bârfi pe nimeni pe la spate – nici macar o vorba părelnic nevinovata! Vorbele care ne ies din gura nu pier, ci sunt pastrate vesnic in intinderea necuprinsa a lumii si se vor intoarce la noi la vremea cuvenita. Durerea unui singur om ne va lovi pe toti. Bucuria unui singur om ii va face pe toti sa zambeasca.

27. Lumea asta e ca un munte inzapezit care iti face vorbele sa rasune indelung. Orice spui, bun sau rau, se va intoarce intr-un fel sau altul la tine. Prin urmare, daca cineva nutrește gânduri urate despre tine, sa spui vorbe la fel de urate despre el nu va face decat sa inrautateasca lucrurile. Vei fi prins intr-un cerc de rea-vointa fara iesire. In loc sa faci asta, patruzeci de zile si nopti spune si gandeste numai lucruri frumoase despre acel om. Totul va fi altfel la capatul celor patruzeci de zile, pentru ca tu vei fi altfel pe dinauntru.

28. Trecutul e o tălmăcire. Viitorul e o amagire. Lumea nu se misca prin timp ca si cand ar fi o linie dreapta, inaintând de la trecut la viitor. In schimb, timpul se misca prin si inlauntrul nostru in cercuri nesfarsite.

Vesnicia nu e un timp nemarginit, ci doar lipsa oricarui timp.

Daca vrei sa cunosti lumina vesnica, scoate-ti din minte trecutul si viitorul si ramai in clipa de acum.

29. Soarta nu inseamna ca viata ta a fost hotarat clar dinainte. De aceea, sa lasi totul in seama sortii si sa nu-ti aduci cu sarguinta prinosul la muzica lumii e un semn de nestiinta deplina.

Muzica lumii e atotpatrunzatoare si e alcatuita din patruzeci de trepte deosebite.

Soarta e treapta pe care iti canti melodia. Nu poti sa schimbi lăuta, insa cat de bine canti ține numai de tine.

30. Adevaratul sufit este astfel, incat chiar si atunci cand e invinuit pe nedrept, atacat si osandit din toate partile, indura cu rabdare, fara sa rosteasca macar o singura vorba urata despre ponegritorii lui. Un sufit nu imparte niciodata vina. Cum pot exista cârtitori sau potrivnici sau chiar “alții” cand nu exista mai intai un “eu”?

Cum poate fi cineva invinovatit cand exista numai Unu?

31. Daca vrei sa-ti intaresti credinta tare ca piatra, inima trebuie sa-ti fie moale ca pana. Prin boala, nenorocire, pierdere sau frica, intr-un fel sau altul, suntem cu toti pusi fata in fata cu intamplari care ne invata sa devenim mai putin haini si cârtitori si mai miloși si mărinimoși. Insa unii dintre noi invata lectia si izbutesc sa devina mai calzi, pe cand altii sfarsesc prin a deveni si mai cruzi ca inainte. Singura cale de-a ne apropia de Adevar este aceea de a ne largi inima astfel incat sa cuprinda intreaga omenire si sa aiba inca loc pentru Iubire.

32. Nimic n-ar trebui sa stea intre tine si Dumnezeu. Nici imamii, nici preotii, nici rabinii sau oricare alti pazitori ai cârmuirii spirituale si religioase. Nici invatatorii spirituali, nici macar credinta ta. Crede in lucrurile pe care le pretuiesti si in legile tale, dar nu le instapani peste altii. Daca frangi intruna inimile oamenilor, orice indatorire religioasa pe care o indeplinesti nu slujeste la nimic.

Tine-te departe de toate soiurile de idoli, fiindca iti vor incetosa vederea. Dumnezeu si numai Dumnezeu sa fie singurul tau indrumator. Afla Adevarul, dar ai grija sa nu-ti faci un idol din adevarurile tale.

33. Cand toti cei din lumea asta se zbat sa ajunga undeva si sa devina cineva, doar ca sa lase totul de izbeliste dupa moarte, țintește la treapta din urma a nimicniciei. Traieste viata asta la fel de usor si de gol ca numarul zero. Nu suntem cu nimic deosebiti de un urcior. Nu infloriturile din afara, ci goliciunea dinlauntru ne tine in picioare. In acelasi fel, nu ceea ce năzuim sa implinim, ci intelegerea nimicniciei ne face sa mergem mai departe.

34. Supunerea nu inseamna sa fii slab sau nepasator. Nu duce nici la predestinare, nici la renuntare. Tocmai dimpotriva. Adevarata putere sta in supunere – o putere ce vine dinlauntru. Cei ce se supun naturii vietii vor trai intr-o liniste si-o pace netulburate chiar si atunci cand intreaga lume larga trece prin tulburare dupa tulburare.

35. In lumea asta, nu asemanarile si nici netezimile nu ne imping inainte, ci contrariile puternice. Toate contrariile din lume se afla si inlauntrul fiecaruia dintre noi. De aceea credinciosul trebuie sa intalneasca necredinciosul care sălășluieste in el. Iar necredinciosul ar trebui sa ajunga sa-l cunoasca pe credinciosul tacut dinlauntrul sau. Pana in ziua cand ajungi la starea de Iluminat, faptura omeneasca desavarsita, credinta e un fapt treptat si unul care are nevoie de părelnicul lui contrariu: necredinta.

36. Lumea asta e cladita pe temeiul inrâuririi. Niciun strop de bunatate sau graunte de rautate nu vor ramane pana la urma neplatite. Nu-ti fie frica de uneltiri, inselaciuni ori siretlicuri din partea altor oameni. Daca cineva intinde o capcana, la fel face si Dumnezeu, tine minte. El e cel mai mare urzitor. Nici macar o frunza nu se misca fara stirea lui Dumnezeu. Crede sincer si deplin lucrurile astea. Orice face Dumnezeu, face minunat.

37. Ordinea Lui e atat de precisa, incat orice lucru de pe pamant se intampla la timpul lui. Nici o clipa mai tarziu, nici o clipa mai devreme. Si pentru fiecare, fara vreo abatere, ceasornicul merge precis. Pentru fiecare exista un timp cand sa iubeasca si cand sa moara.

38. Nu e niciodata prea tarziu sa te intrebi: “Sunt pregatit sa schimb viata pe care o traiesc? Sunt pregatit sa ma schimb pe dinauntru?”.

Daca fie si o singura zi din viata ta e aidoma celei dinainte, este fara indoiala pacat. In fiecare clipa si cu fiecare noua suflare, trebuie sa te simti reinnoit iar si iar. Exista o singura cale de-a renaste la o viata noua: sa mori inainte de moarte.

39. Pe cand partile se schimba, intregul ramane mereu acelasi. Pentru fiecare hoț care pleaca din lumea asta, se naste unul nou. Iar orice ins cinstit care moare e inlocuit de unul nou. Prin urmare, nu numai ca nimic nu ramane la fel, ci de asemenea nimic nu se schimba vreodata cu adevarat.

40. O viață fără iubire e lipsită de însemnătate. Nu te întreba ce fel de iubire ar trebui să cauți, spirituală ori materială, divină ori pământească, răsăriteană sau apuseană… Împărțirile duc doar la alte împărțiri, Iubirea nu poate fi nici numită, nici lămurită. E ceea ce e, pur și simplu.

Iubirea e apa vieții. Iar cel ce iubește e un suflet de foc!

Lumea se învârte altfel când focul iubește apa.


Fiecare iubire și prietenie adevărată e povestea unei prefaceri neașteptate. Dacă suntem aceiași oameni înainte și după ce-am iubit înseamnă că n-am iubit destul.


Niciun comentariu: